NAK MAKAN KE X NAK?

salam sume...

smenjak de blog nie sangap plak aku nk menulis..adoyai.eh sangap2 maksudnye gian jgn pkir lain..rini aku nk cter pasal kesihatan plak..aku igt last aku blajar bio time skola je r..aku da la x bpe gemar subjek 2.gemar pn ble bab tut je..haha..tp ble idea da muncul terpaksa la tulis.

cter tentang kesihatan nie bermula mse klas pcs td..seorg ahli rumah aku presnt tntng bahaya bau oil.bkn oil(syafiq syahidzat) tp petroleum..antara bhaya die ialah lung cancer.adoyai bahaya tul jd engineer nie.ai oil terpaksa la aku truskan cter2 nk bukak kandang kambing ngan tanam cili..hehe.
abis je klas pcs g plak mlawat booth makk n craft..mcm2 ade kt sne.pling menarik ble g check mata free..ha nie kesihatan gak.kesihatan mata.aku dr dlu mmg nk check mata nie.pas check org 2 kata mata aku silau je.so kne wat spec tuk tgk com..aku mmg dr dlu kne pki spec tp mls je.org kata x hensem la nnti..haha.
pas 2 g plak kedai pe ntah.die jual sabun tuk ilang ngantuk.aku ngn naquib cm tertarik r gak..die kata ble tahan 8 jam kalo sabun 2 wat mandi..fungsi die akn bg getarn kt mata.tp yg x ble bla 2 ade ke akak 2 kata "kalo x cye bende nie berkesan tye akak".la..kalo aku jual julap pn aku pn ble kata julap aku berkesan..haha.pas 2 akak 2 pn jual krim ubat.die kata elok tuk sendi2 or maslah kaki..nak tgk berkesan ke x tye naqib pas nie.

then perbincangan bersambung kt cafe pocket D.msing2 cter pasl diorg g check BMI ngan blood pressure.meme bangga gle ckp die nye normal.tp ade gak yg bersedih sbb overweight n mslh blood pressure x stabil..naqiub ngn semangt nk check dgn sorg housemate aku.kputusn nye sgt berbeza.naqiub ideal n sorg lg ha..tut..nie antara alat2 yg dipakai oleh kpj td.

da 2 aza(pe student) wat presntation pcs plak kt cafe 2.cte psl pemakann yg betul..hehe.smgt gle kwn2 aku dgr.siap aza bekalkn kertas maklumat pemakann lg..pe lg amalknla..skali aku tgk sume x ble mkn..jd cm dak blik no 4 mkn cornflakes je la aku..hahaha.tp aku normal.toksah nk risau.haha

bende nie x abis kt cafe je.smpai kt lectr hall smbung lge smentara tggu HSE(ade health gak)..masing2 sibuk membincangkan cmne nk membantu mereka yg overwght nie..mase 2 kuar la metabolisme la,bantut la mcm2..senang cter spe yg wat bye pelaburan senang la kurus.spe yg melantak pas 2 wat simpanan je.kemut sorg2 bertambah la saiz.haha..pas 2 idea suh mkn julap.ble sorg dak nie tye "julap 2 ape".alamak!!julap x taw.julap 2 sejnis mamalia yg enak dimakan.hehhee.

da abis ke psl kesihatan nie??lum lg...blik je dr solat maghrib aku dgr kecoh2 kt blik no 4.aku igt de tiger show ke,mkann free ke nk la join.rupenye dak2 umah aku bermnt ngan kertas pemakann yg aza bg td.dak nie tmpal kt blik..ha ikut jgn x ikut..kalo korg sume nk taw lebih lnjut tentang kertas 2 mnx kt aza..die x charge free je..

hmm..2 je r aku nk tulis byk la plak.lenguh tgn aku..pape pn cm akak aku ckp kalo korg diet xnk mkn 2 xnk mkn nie pn tp kalo korg x senam sia2 gak..g la bersenam at least seminggu skali..xpn ikut dak blik no 5.menari-nari di lantai..mne la taw pas nie ble wat sehati berdansa UTP plak..haha.asyik fesco je..open la kt org rmi lak.hehe

pape pn.jge kesihatan baik2.bk kata remi kt pcs td 'prevent is better than cure'.pe lg..renung2 kn dan selamat beramal

adios talamus

2 Responses
  1. sedap mengata nmpk...
    ceh...


  2. haha XD
    afiq2.
    mcm kenal je ayat x normal tu.
    haha