Lame tak de post dalam ni...

hi Kawan2 Sekalian.. Dah lame tak bukak blog hikayaterz ni.. Meh aku share ilmu sikit.. Ni bukan la nak promote barang semate2.. Tapi mungkin kalau amik tahu pun bagus jugak.. menambahkan ilmu pengetahuan.. kot2 nanti nak beli tak tertipu.. Mesti da ade idea kan ape aku nak cite sebenanye ni...

MADU KELULUT 


Ape madu kelulut ni?? name tempat ke?? Sebenarnya  Kelulut ini adalah sejenis lebah. Lebah kelulut. Bahasa Benjamin ''Stingless Bee''. Lebah kelulut atau kelulut sahaja (juga digelar meliponini) ialah lebah tidak bersengat yang menghasilkan madu sama seperti lebah madu. Dianggarkan hampir 500 spesis kelulut terdapat di seluruh dunia. Lebah kelulut boleh didapati di kebanyakan kawasan-kawasan tropika dunia, seperti Australia, Afrika, Asia tenggara, dan kawasan tropikaAmerika.

Madu kelulut dikatakan mempunyai pelbagai khasiat dan lebih tinggi khasiatnya jika dibandingkan dengan madu lebah. Kelulut menyimpan madu di dalam tempayan kecil yang dilapisi propolis. Madu kelulut tidak putih seperti yang didakwa. Rasanya masam sedikit berbanding madu lebah. Lebah ini penting sebagai agen pendebungaan di hutan-hutan dan kebanyakan spesis buah, bunga, sayur dan tanaman lain.

1. MADU LEBAH KELULUT
  • Madu Kelulut – warnanya lebih jernih berbanding madu hutan biasa dan rasanya manis bercampur sedikit masam. 
  • Dalam Al-Quran terdapat satu surah yang dinamakan An-Nahl bererti lebah berdasarkan firman Allah dalam ayat 68 dan 69 ertinya: “Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat yang dibuat manusia. “Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.”
  • Khasiat madu kelulut termasuklah meningkatkan metabolisme badan, menambahkan tenaga batin, menjaga kecantikan, menguatkan wanita yang baru bersalin dan merawati pelbagai penyakit dan kecederaan dalaman.
  • “Sama seperti lebah madu, kelulut juga menghasilkan madu dan propolis yang kaya dengan khasiat seperti antioksidan yang tinggi. “Madu kelulut rasanya agak masam berbanding madu biasa dan warnanya lebih cerah,” “Madu kelulut lebih mahal dibandingkan dengan madu lebah biasa kerana kurang di pasaran.” – Pegawai Penyelidik, Pusat Penyelidikan Strategik MARDI, Mohd Fahimee Jaafar
  • Penyakit yang dilaporkan sembuh melalui kaedah rawatan tradisional mengunakan hasilan lebah kelulut termasuk (Mengikut Laporan Akhbar Utusan Malaysia 20 Mei 2011) ialah Diabetis mellitus (kencing manis), Strok, Hepatitis (Hati), Kanser, Hipentensi (Darah Tinggi) dan Batu Karang.
  •  “Hasil penyelidikan itu memberi nilai tambah kepada madu tempatan menyebabkan permintaan melebihi bekalan. Ini kerana, madu lebah diketahui mengandungi bahananti-oksidan yang tinggi dan ia amat baik untuk kesihatan,” – Pengarah Kampus Kesihatan USM, Prof. Datuk Dr. Mafauzy Mohamed. Utusan Malaysia, 9 Jun 2011
  • Kajian telah dilakukan di Mardi menunjukkan madu kelulut mempunyai nilai dalam perubatan tertentu. Kajian awal yang dilakukan di Pusat Penyelidikan Teknologi Makanan, Mardi menunjukkan asid fenilpropanaoik, asid protocatechuik dan asid 4-hidroksifenilasetikadalah di antara bahan utama yang telah berjaya dikenalpasti dalam madu kelulut. Bahan-bahan ini tergolong dalam kumpulan asid fenolik bebas dan kehadirannya dalam madu kelulut memberikan jumlah keseluruhan sebanyak g/g berat kering.
  • Asid fenolik bebas merupakan bahan aktif yang mana  boleh bertindak sebaga iantikanser dan antioksidan dan bahan ini lebih mudah untuk diserap dalam tubuh manusia berbanding bahan aktif lain seperti flavonoid.
  • Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) juga telah merekodkan bahawa madu mempunyai khasiat dari segi perubatan. Kajian makmal telah dilakukan ke atas tikusyang telah disuntik dengan diabetes menunjukkan madu berupaya menurunkan glukosa selain daripada itu ia mampu mengurangkan kerosakan fungsi ginjal dandapat mengurangkan stress aksidatif. Selain itu kajian pada tikus yang telah di buang ovari untuk kajian menapous menunjukkan madu mengurangkan atrofi pada uterus dan vagina serta meningkatkan ketebalan trabekular tulang yang mana bermakna ia membantu manguatkan tulang melalui penyerapan kalsium.
 2. PROPOLIS LEBAH KELULUT
  • Propolis terbentuk dari bahan resin yang diambil lebah dari pohon yang mengandungi getah. Lebah kelulut kemudian memprosesnya sehingga membentuk propolis, bahan yang berwarna hitam, kuning atau coklat tua di sarang lebah kelulut.
  • Propolis mampu merawat ulser dan mencuci buah pinggang serta berkesan untuk mencegah pembiakan sel kanser –Hamdan Sipon, Pembantu Penyelidik MARDI Sedang. Rujuk keratan akhbar Mingguan Malaysia 17 Ogos 2008.
  • Propolis berfungsi sebagai antibakteria 1.5 – 2 kali ganda lebih berbanding propolis lebah apis. Dalam propolis mempunyai berberapa bahan aktif seperti flavonoid, fenolik hidroquinon, tannin, triterpenoid dan gula produksi – Ir. H. AE Zainal Hasan MSi, Jabatan Biokimia, Falkutas Matematika dan Ilmu Pengetahuan IPB, Bogor.
  • Propolis lebah kelulut dengan konsentrasi 8.2% mampu menghalau pertumbuhan 4 jenis bakteria iaitu Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, Escherichia coli dan Pseudomonas aeruginosa - Ir. H. AE Zainal Hasan MSi, Jabatan Biokimia, Falkutas Matematika dan Ilmu Pengetahuan IPB, Bogor.
  • Propolis lebah kelulut dibuat ubat kumur dan diberikan kepada 92 pesakit yang menderita radang gusi, hasilnya 87% pesakit sembuh – Dr Sherley Horax, Fakultas Kedoktoran Gigi, Universiti Hasanuddin, Makassar.
  • “Propolis boleh berfungsi sebagai antikulat, antifungus, antibakteria dan antiradangyang biasanya digunakan sebagai bahan aktif dalam kosmetik, krim dan tablet.” – Keratan Akhbar Utusan Malaysia, Pegawai Penyelidik, Pusat Penyelidikan Strategik MARDI, Mohd Fahimee Jaafar
 3. BEE BREAD @ ROTI LEBAH KELULUT
  • Ia merupakan makanan simpanan kelulut selain daripada madu. Bee Bread merupakan campuran debunga (pollen) dengan madu yang diolah menggunakan air liur kelulut. Ianya kemudian melalui proses pencernaan dan fermentasi.
  • Khasiat daripada bee bread ini amatlah banyak berbanding pollen kerana ianya mempunyai banyak asid amino essential. Kajian dari USM Kubang Kerian telah membuktikan bahawa pengambilan bee bread ini akan memperkuatkan fungsi hati, hempedu, otot, mata, serta dapat meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi seseorang pengamalnya.

Buat Video...

Hikayaterz!

Jom wat filem pendek

Sila fikirkan idea untuk storyboard

menung menung sebelum tido tue

mana tau dapat idea

sekali box office ka

Trailer drama ^_^

video

Maharaja Kucin vs Maharaja Beruk






VS








Abstrak: Kisah epik seekor kucing yang dinobatkan sebagai maharaja setelah menyelamatkan maharaja beruk daripada perangkap sang manusia. Merupakan kesinambungan daripada teater Maharaja Beruk. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Maharaja Beruk sila klik sini

Kejadian 1: Beruk menyerang perkampungan manusia
Kawasan perkampungan lima K telah beberapa kali diserang kumpulan perompak dan lanun daripada kerabat beruk. Mereka menceroboh sekaligus memporak-perandakan perkampungan manusia. Habis makanan dicuri malahan tong sampah juga di tunggang-terbalikkan.


Kejadian 2: Kebijaksanaan manusia
Serik dan panas dengan kejadian tersebut, tertubuhlah suatu pakatan yang dinamakan Perhilitan telah dibuat dengan objektif utama untuk memasang perangkap untuk menangkap beruk yang membuat onar tersebut.


Kejadian 3: Mahajara Beruk tertangkap!!

Tidaklah beberapa lama kemudian tertangkaplah seekor beruk didalam perangkap tersebut. Namun tiada siapa yang menyangka bahawasanya mereka telah tertangkap Maharaja Beruk ketika beliau keluar berburu. Disangka Maharaja Beruk rezeki datang bergolek, rupa-rupanya umpan yang telah pakatan Perhilitan sediakan, maka murkalah Maharaja Beruk.

Kejadian 4: Sang kucing

Sejak dari zaman kegemilangan Melaka lagi telah diketahui bahawasanya sang kucing telah berkhidmat dibawah manusia. Malahan kekuatan Hang Tuah juga pernah dikatakan berasal daripada kucingnya yang bernama Taming Sari yang kebetulan sama namanya dengan keris beliau. Maka apabila diketahui dek sang kucin perihal perompak beruk menggangu manusia maka dendamlah sang kucin kepada beruk.

Kejadian 5: Perjanjian Brooke-Cat (klik untuk isi kandungan perjanjian)

Maharaja Beruk mulai putus harapan apabila kerabatnya sendiri tidak mampu mengeluarkan beliau daripada perangkap tersebut, beliau mula meminta pertolongan sesiapa sahaja. Sang kucing yang tiadalah sampai hati melihat Maharaja Beruk berpanas berhujan tiada makan dan minum membuat perjanjian Brooke-Catdimana sang kucin menyelamatkan Maharaja Beruk daripada perangkap manusia dan sang kucin dinobatkan sebagai Maharaja Kucing!

Sekian.

Salah sorang penyokong malaysia berhaluan kiri


dalam keadaan suma org post kt fb
"tahniah kpd pasukan Malaysia"

dia plak boleyh post kt fb dia

"Banyak plak offside malam nie aish"

haluan kiri

garuda ditemui cedera parah

bung karno, indonesia,
seekor garuda ditemui cedera parah setelah diganyang oleh seekor harimau malaya.
kata saksi, encik kucing yg tinggal di universitas toronto " saya dah lamer agak mende akan berlaku. hari2 saya tengok garuda tuh asik merepek x tentu pasal kt rimau tuh. x tau lah saya pon tgk kt fesbuk jer dorang gado time tuh."

sambungan laporan...

garuda telah dihantar ke institusi perubatan terkenal di bung karno, apabila dihampiri mengatakan " no komen " terhadap wartawan kami. manakala harimau pula enggan ditemubual kerana masih sibuk meraikan kemenangannya keatas garuda.

sekian laporan...

MEN Not being LOYAL?

"Where does men's loyalty stand, they are never loyal to their GF"

"Why isn’t every man loyal to their partner?"

These are the questions which I normally hear from the Homosapiens called WOMEN

Well, to be honest, I sometimes get annoyed and sometimes a bit angry or mad (well, not exactly).  Why you might ask, it’s the simple fact that this question has no basis at all.

So, I might return the question like the above with answers such as "Are you MAD?"

It’s not that guys find it hard to devote their life or being faithful to a woman, but he doesn’t have any obligations to do so.

(At this point of time, girls and women might freak or snap with this statement, but it’s my opinion, do read on for more info)

Again, WHY some might ask,

Well, the writer here will simply reply that the utmost faith and loyalty is only for the Creator of this world and not for women.  So, if wanted to devote my life, it’s better for me to put it to the one and ONLY Creator.  And with Him, I will earn more benefit than devoting my life to a girl or women.

(Hohoho, and now some might be thinking that I’m trying to show that I’m pious or what so ever, this is just my opinion anyways)

So, for girls, rather than asking a guy to be loyal, why not ask or even better if you can teach, yes I really mean TEACH, boy to be honest as that is better.

Sometimes guys can be idiots where it is hard for them to understand girls, but this statement is also true for the other party (girls).

So, teach them to be hones to you and Loyal to the Creator.  This is because, the Creator is All Knowing and you or anyone can’t lie to Him.  But it I were to lie to you or any girl or even a male, well, the fact remains that these other people will never know if I or if anyone who knows this lie lets the lie out.

AND that my friend, is what relationship between humans should be. BUILD ON TRUST.

I'm tired, bored, jaded of being loyal, and that honest from the bottom of my heart (until the top if someone might argue I still have space to not be honest)

You want me to be loyal and to live my life only for you, and want me to say stuff like "I’ll live and die for you"

But next year or some other where shit happens (sorry for the language) and I leave you or you leave me, can I or you say that the whole male/female society is at fault?

You say guys don’t understand girls, but do girls also understand guys?

Girl, when a guy loves you, forever or not is not for you to bother about, we can’t change and know the future, but you should understand it, and make him understand that you love him to.

I know girls love guys in a different way that guys love girls and differently that how guys understand how girls love them, but trust and honesty is the most essential thing in understanding each other, not loyalty.

You are wounded because of love, and I have gone through the same.  But it’s not fair for you to put the blame on all guys in the world.

Hey, I was also hurt, but I didn’t say all girls are to be punished for that or it’s purely their fault.  My mom's a girl to you know.

So, coax me to be honest to you and don’t force me to tell you everything and don’t tell me to say I’ll always be loyal to you as again, we can’t know the future.

Men love women (or maybe I love you) for the fact that women are warm-hearted and compassionate. Use that strength to your advantage upon the guys, and they might love you more.

You sigh every moment saying that you did not get what is just for you when you put your loyalty on men.  But what about the men's side? He might be thinking about something similar when he puts his trust and honest with you.

Remember, good things and bad things happen in this world.  Guys are not the ones who put these all upon you, but the God All Mighty did give you all your good and tests in life.

A heart that is trustworthy and sincere, that’s a treasure, and with it comes trials. And keeping it is the true test.

We will try to make sure that you will always love us as we do in loving you.

Do love us the way we are, understand us, and care for us, as that is what we are trying portray towards you.

If anything happens, we still have our parents, friends and God to lean back to, your partner is just another person in life.

Don’t put your life utterly to him.

Hurm... ngarut dah aku di petang petang neyh... dah dah... cukup mengarut.

Live life to the fullest.  Enjoy and fill your life with love, smile and warmth.